5 клас (Природознавство)

У робочих зошитах записуємо дату, тему уроку.
Все, що виділено червоним кольором необхідно записати. Малюнки та таблиці за необхідності записати (це буде вказано).
З 24.05.20. результати проектів, практичних робіт, тести НЕ ПРИЙМАЮТЬСЯ.
13.03.20

ТЕМА: Бактерії.

Параграф №37 читати, виконати вправи після параграфу (усно) №2,5.

БАКТЕРІЇ - найдавніші організми на Землі, вони мешкають всюди - у воді, ґрунті, різних організмах, у повітрі, на різних предметах, у тілі рослин, тварин, людини, в гарячих джерелах і в льодовиках.


ОЗНАКИ БАКТЕРІЙ:
• мікроскопічні організми (переважно одноклітинні);
• клітини не мають ядра;
• живляться органічними речовинами;
• бувають різної форми (кулясті, паличкоподібні, спіральні тощо);
• переміщуються за допомогою джгутиків, ковзанням, переносяться вітром чи течіями водойм на значні відстані.
 Бактерії – це дуже маленьк і та примітивні одноклітинні організми.  Їх можна побачити тільки в мікроскоп. В світі їх налізується понад 10000видів. Оточена клітина бактерії щільною оболонкою. Вона допомагає біктерії тримати  форму. Оболонка  ця дуже міцна , бо в її складі є спеціальна речовина під назвою муреїн. Муреїну не має ні в оболонці рослин , ні тварин. Ось така чудо-речовина муреїн є у бактерій. Ще в бактерій є один або декілька джгутиків  і завдяки їм бактерії можуть рухатися. Джгутики  можуть обертатися зі швидкістю 3000 обертів за хвилину. Це дуже велика швидкість.
Види бактерій:
• живляться готовими органічними речовинами;
• здатні самі виробляти органічні речовини на світлі, бо мають хлорофіл (ціанобактерії);
• деякі бактерії живуть без кисню. 

Форми бактерій різноманітні:



КОРИСНІ БАКТЕРІЇ:
БактеріїПриносять користь
Кисломолочні бактеріїзахищають кишечник, сприяють скисанню молочних продуктів (сир, сметану, кефір, різні йогурти)
Бактерії в шлунку жуйних твариндопомагають їм перетравлювати целюлозу
Бактерії, які перетворюють мертву органіку на неорганічні речовини для рослиночищують планету від решток та забезпечують рослини неорганічними речовинами.
Кислі бактеріїВикористовуються для закваски овочів
Бульбочкові бактеріїперетворюють азот повітря на сполуки Нітрогену, які необхідні рослині для утворення білків
        1. Бактерії приймають участь у мінералізації органчних сполук – тобто утворюють поживні речовини для рослин.
2. Азотфіксуючі бактерії збагачують грунт нітрогеном. –і це також корисно для рослин.
3.Бактерії впливають на ріст і розвиток рослин
4. Сульфатредукуючі бактерії беруть участь в утворенні сірководню в лікувальних грязях, грунтах і морях.
5. Бактерії викликають гниття загиблих рослин і тварин на Землі. Без цих бактерій Земля була б покрита різним мертвим матеріалом. Переробляючи речовини, бактерії розкладають їх на прості. Ці речовини повертаються в грунт, воду і повітря, де можуть бути використаними рослинами і тваринами.
6. Бактерії відіграють важливу роль у травному процесі людини та інших тварин. Їх дуже багато в кишечнику. Ці бактерії розкладають їжу. В той же час вони виробляють вітаміни, які використовує потім організм.
ШКІДЛИВІ БАКТЕРІЇ.
БактеріїЗавдають шкоду
Хвороботворні (кишкова паличка, туберкульозна паличка)викликають хвороби: ангіну, пневмонію, дизентерію тощо, збудники хвороб сільськогосподарських рослин та тварин
Бактерії, які псують продуктиПсують продукти
Бактерія, що викликає ботулізмживе в здутих консервах
Бактерії, що спричинюють гниттяПсують вироби з деревини та тканин, викликають біологічне руйнування промислових матеріалів та виробів
 Бактерії небезпечні тим, що деякі з них викликають різні серйозні захворювання, передаються від людини до людини повітряно-крапельним шляхом, або через недотримання норм гігієни.Вони викликають такы страшні хвороби як ангіна, дифтерія, харчові отруєння та інші.
Бактерії шкідливі для людини тим, що вони можуть призводити до деяких захворювань. Наприклад звичайна кишкова паличка може привести до захворювань шлунково-кишкового тракту, тобто до діарей, отруєння організму, здуття живота.
Деякі бактерії виділяють небезпечні токсини не в тілі людини, а в продуктах харчування при порушенні правил їх зберігання. Серед них найнебезпечнішою є бактерія, що спричинює хворобу ботулізм.
ПРАВИЛА ЗАПОБІГАННЯ ХВОРоБ, спричинених хвороботворними бактеріями:
• ретельно мити руки;
• користуватись чистим посудом;
• не вживати консерви зі здутими кришками;
• вживати продукти до придатного терміну;
• дезинфікувати речі хворої людини;
• спілкуватися зі хворим за правилами уникнення зараження.
• не забувати про цілющі властивості часнику, цибулі, звіробою, шавлії, нагідок тощо, які згубно діють на хвороботворні бактерії.
Цікавим є і той факт, що одна й та ж сама бактерія може бути як шкідлтвою, так і корисною. Наприклад, Хелікобактер пілорі – бактерія, яка призводить до виразки шлунку. Колись ця бактерія була у більшості людей, але її поширеність стала зменшуватися. І зараз вона виявляється у половини населення світу. У більшості людей з цією бактерією не має ніяких симптомів, але у деяких зявляються болючі виразки в травному тракті. Інфекції Хелікобактер лікуються антибіотиками. А що таке антибіотики, я розповім тобі наступного разу.
Ось такі вони  - бактерії. Вони створили всеосяжний невидимий світ. Наше існування повністю залежить від них, а їх в свою чергу не так сильно залежить від нас. Проте наш і їх світи тісно пов'язані один з одним, вони знаходяться в рівновазі, яке зберігатиметься до тих пір, поки наша співпраця буде вигідною обом сторонам.

19.03.20

ТЕМА: Умови життя на планеті Земля.Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організм чинників неживої природи.

Параграф №38 читати, виконати вправи після параграфу №5.

УМОВИ ЖИТТЯ НА ПЛАНЕТІ ЗЕМЛЯ: наявність води, повітря, достатньо світла і тепла.

Середовище життя – це все, що оточує організм (умови, в яких живуть організми). За сприятливих умов організми добре ростуть, розвиваються, розмножуються.
Необхідні умови життя на Землі: повітря, вода, достатньо світла і тепла.

Розрізняють такі середовища: наземно-повітряне (птахи, ящірки, павуки, дерева, білки), водне (риби, раки, водорості), ґрунтове (кроти, дощові черв'яки), усередині інших організмів (бактерії, черви). 
 Картинки по запросу "середовища життя"
Записати таблицю:
Картинки по запросу "середовища життя"
ЧИННИКИ СЕРЕДОВИЩА – умови середовища, які впливають на організми. Розрізняють чинники неживої і живої природи.
Записати схему:
Картинки по запросу "чинники середовища"
Чинники неживої природи
ЧинникЗначення
світло
• необхідне рослинам для фотосинтезу;
• активним тваринам допомагає розрізняти предмети та орієнтуватися
• визначає добові, місячні та сезонні зміни у поведінці більшості тварин;
• впливає на ріст, цвітіння й плодоношення рослин. 
вода
• входить до складу організму, його клітин;
• рослини вбирають розчини мінеральних речовин;
• вода може бути середовищем життя;
• потрібна деяким організмам для розмноження;
• переміщується в кругообігу води;
• вода втрачається з випаровуванням, потовиділенням, її треба поповнювати в організмі (тварини отримують потрібну їм воду разом із спожитою їжею або під час водопою, рослини вбирають розчини води).
температура
• впливає на швидкість хімічних явищ, що постійно відбуваються в тілах живих істот
• певна температура придатна для фізіологічних процесів (на полюсах майже нема живих істот, на екваторі – дуже багато)
повітря
• джерело кисню для дихання;
• має вуглекислий газ для рослин;
• захищає Землю від надмірного перегрівання чи охолодження;
• озон захищає від сонячної радіації;
• захищає від падаючих небесних тіл;
• сприяє розселенню організмів, переносячи вітром насіння та плоди
поживні речовининеобхідні для підтримання життєдіяльності організму


Вплив природних чинників (сонце, вода, вітер) на природу відбувається поступово і триває багато років: 
• руйнування гір до глини та піску; 
• від сонця породи вдень нагріваються, а вночі охолоджуються, що веде до тріщин; 
• вода заповнює тріщини, замерзає і розколює породу;
• будучи розчинником, вода поступово розчиняє речовини в одних місцях і переносить їх в інші;
• омиваючи береги морів, океанів, річок, хвилі теж змінюють природу;
• вода під час злив та танення снігу розмиває ґрунти;
• підземні води розмивають гірські породи, утворюючи пустоти різних розмірів – підземні печери;
• швидкі вітри зносять ґрунт, переносять пісок над поверхнею землі, формуючи піщані пагорби різної форми - дюни і бархани; 
• з допомогою вітру утворюються кам'яні скелі химерних форм;
• вітри-буревії не тільки ламають гілки і стовбури дерев, а можуть виривати їх з коренем.

Раптові зміни в природі: 
• повені (підняття рівня води під час дощів чи танення снігу);
• вулкани (внаслідок глибинних процесів Землі із земних надр виливаються назовні розжарені речовини, йде густий дим та сиплеться попіл);
• землетруси (рухи земної кори);
• цунамі (хвилі величезної висоти на суші);
• урагани (сильні вітри);
• магнітні бурі. 
20.03.20

ТЕМА: Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища. 

Параграф №39 читати, виконати вправи після параграфу №2,3.
Зміни умов середовища - зміна кількості надходження сонячного світла і тепла, температури  повітря, опадів.
Періодичні зміни умов середовища – зміни умов середовища, що повторюються в навколишньому середовищі з дня на день, з року в рік через певні проміжки часу (періоди).
Сезонні зміни – періодичні зміни умов середовища відповідно до пори (сезону) року — весна, літо, осінь, зима. Сезонні зміни зумовлені рухом Землі навколо Сонця.
Добові зміни - періодичні зміни умов середовища відповідно до частини доби - зміна дня і ночі. Добові зміни зумовлені рухом Землі навколо своєї осі.

Пристосування рослин до сезонних змін умов середовища: листопад, відмирання наземної частини рослин.
Пристосуванням тварин до сезонних змін умов середовища:  сплячка, заціпеніння, переліт птахів, накопичення під шкірою жиру, поява підшерстку і пуху, зміна забарвлення тощо.

Пристосування рослин і тварин до сезонних змін у природі
Сезони рокуЗміни в житті
рослинтварин
ЗимаРослини перебувають у стані спокою, їхні корені не поглинають воду, по стеблу не рухаються речовиниПеребувають у норах, дуплах, барлогах; змінюють забарвлення, густішає шерсть звірів та пух птахів; осілі птахи перебираються ближче до людських осель; сплячка або стан заціпеніння деяких організмів
ВеснаПочинають швидко рости і розвиватисьПробудження після сплячки чи заціпеніння, зміна забарвлення, линяння шерсті чи пуху, повернення птахів з теплих країв, розмноження
ЛітоПродовжують ріст і розвиток Активно рухаються, дають потомство
Осінь
Листопад — скидання листя листяними деревами.
Листя на деревах жовтіє та опадає; відмирає наземна частина трав
Впадають на зиму в сплячку, заціпеніння, роблять запаси їжі, міграція птахів, запасають підшкірний жир

Вплив людини на природні пристосування рослин до сезонних змін середовища для отримання врожаю цілий рік: 
• штучне освітлення;
• вчасний полив;
• підтримка температури, сприятливої для росту і розвитку рослин;
• підживлення.

Вплив людини на природні пристосування тварин до сезонних змін середовища.
Домашні кури взимку певний період яєць не несуть, що пов'язано з пристосуванням до сезонних змін у природі. На птахофермах узимку штучним освітленням подовжують світловий день, і кури несуть яйця цілий рік.

ДОПОМОГА ПТАХАМ УЗИМКУ.
Щоб узимку птахи не загинули від голоду, люди розвішують на деревах годівниці (їх можна робити із пластикових пляшок, пакетів з-під молока чи кефіру або з фанери).

Якщо не забувати зранку або увечері насипати трохи корму, птахи звикнуть до місця годування. 
Найкращий корм дня птахів — насіння соняшника (частину його слід розчавити), проса, льону, а також крихти білого хліба, а синиці й дятли полюбляють ще й сире несолоне сало.

ПРИСТОСУВАННЯ ДО ЧИННИКІВ: 
1. СВІТЛО. 
Пристосування рослин до різного освітлення:
• світлолюбні рослини ростуть на добре освітлених місцях, мають дрібніші листки для зменшення випаровування води, блискуча поверхня відбиває сонячні промені, листя плюща повертається до сонця (сосна, магнолія, мати-й-мачуха, лисохвіст, соняшник, пшениця, плющ, береза, волошка тощо);
• тіньолюбні рослини зростають тільки в затінених місцях, де світла небагато, мають великі листки (копитняк, вороняче око, папороть);
• тіньовитривалі невибагливі до світла, бо добре розвиваються і за яскравого освітлення, і в затінку (конвалія, бузок, ялина, мохи, квасениця).

Пристосування тварин до різного освітлення:
• різна активність в денну та нічну пору (ластівки активні вдень і відпочивають уночі, коли світла обмаль, а сови, пугачі, кажани активні вночі);
• у наземних тварин найкраще розвинутий зір;
• у ґрунтових тварин зір мало розвинутий, проте розвинуті органи чуття, слух, нюх;
• денний метелик білан має добре розвинений зір та яскраве забарвлення;
• нічний метелик бражник березковидний  має невиразне забарвлення, але добрий нюх; 
• нічні птахи сови, пугачі мають добре розвинений зір (великі очі – пристосування нічних птахів);
• кажани орієнтуються вночі за допомогою звука.
 2. ТЕМПЕРАТУРА.
У різних куточках Землі тварини і рослини потребують неоднакової кількості тепла.
Пристосування рослин від перегрівання: 
• випаровування води листками;
• розміщення рослин ярусами в лісі.

Пристосування тварин від перегрівання: 
• собаки висувають язик; 
• виділення поту; 
• павуки ховаються в тінь; 
• нічні метелики, тушканчики полюють вночі, а вдень ховаються.

Пристосування рослин до нижчих температур:
• восени у листяних рослин для зменшення випаровування води взимку наступає листопад (дуб, клен, горіх);
• відмирає наземна частина перед зимовим періодом, рослини переходять у стан спокою. 

Листопад - дуже важливе пристосування рослин до умов зими.
Значення листопаду: зменшення випаровування вологи, коли не надходить вода з мерзлого ґрунту.
Ялина і сосна легко переносять узимку тимчасову нестачу води, бо хвоя випаровує набагато менше вологи, ніж листя листяних дерев.

Пристосування тварин до нижчих температур:
• птахів зігріває пуховий прошарок пір'яного покриву;
• коли нема поживи, багато тварин мігрує в інші місця;
• великим північним тваринам дає тепло підшкірний жир (ведмідь, морж, тюлень);
• звірам допомагає густа шерсть;
• теплокровні підтримують сталу температуру тіла (птахи, крокодили, жаби, звірі);
• бурий ведмідь, їжак, борсук впадають в зимову сплячку (у цей час вони не живляться і не рухаються, їхнє дихання уповільнюється, що забезпечують  накопичені запаси жиру); 
•  стан заціпеніння у виноградного слимака, ящірки, жаби, комарів та інших комах;
• з наступом холодів зменшується пожива, тому ластівки, лелеки  летять у теплі краї;
• білка перебуває взимку в дуплі зі зібраними запасами їжі, їжак, борсук з осені до весни спить в норі, бурий ведмідь спить у барлозі;
•  взимку густішає шерсть у лисиці, вовка, зайця (до літнього хутра додається зимовий підшерсток);
• зимують у ґрунті ящірки, змії;
• коти, собаки люблять грітися на сонечку;
• під шкірою осілих птахів накопичується шар  жиру, він захищає від холоду, слугує запасом поживних речовин;
• взимку птахи переміщаються ближче до людських осель.

Міграції птахів – пристосування до періодичних змін пір року, коли з настанням зими кількість насіння і плодів, комах, дрібних тварин, якими живляться птахи, зменшується.
Перелітні птахи – птахи, які восени відлітають на зимівлю в тепліші краї, а навесні знову повертаються (ластівки, лелеки, солов'ї тощо).
Осілі птахи - птахи, що залишаються зимувати (горобці, ворони тощо).

3. ВОДА.
Пристосування рослин для забезпечення водою: 
• довгий корінь у верблюжої колючки;
• розгалужений при ґрунтовій поверхні перекотиполя;
• м'ясисті листки в каланхое чи стебла в алое для запасу вологи;
•  для зменшення випаровування листя бувають вузькі в типчака, шорсткі в ковили, опушені в полину, у вигляді колючок у кактуса. 


Пристосування тварин для забезпечення водою: 
• верблюд запасає воду в горбі;
• у павуків не виводиться вода з організму;
• ховрахи споживають соковиті плоди. 

4. ПОВІТРЯ.
Тварини мають пристосування до дихання киснем у різних середовищах.

Записати зальну таблицю: 
Картинки по запросу "пристосування організмів до умов середовища"

02.04.20.

ТЕМА: Різноманітність середовищ життя. 

Наземно-повітряне середовище,

 пристосування живих організмів до життя 

у ньому. 

Параграф №40 читати, виконати вправи після парагра №5.
Пригадайте: 
СЕРЕДОВИЩЕ ЖИТТЯ  – це все, що оточує організм (умови, в яких живуть організми).
 Картинки по запросу "середовища існування"
НАЗЕМНО-ПОВІТРЯНЕ СЕРЕДОВИЩЕ 
найрізноманітніше за своїми умовами (освітленість, температура, зволоженість, наявність повітря), тому завдяки сприятливим умовам світ його мешканців різноманітний.

Комахи і птахи певний час використовують повітряні течії для переміщення, а потім шукають опору наземній поверхні.

РОЛЬ ЧИННИКІВ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ:
ЧинникВплив
світловідчувається при зміні дня та ночі
температуразміна температури зі зміною дня і ночі, порами року
вологістьрозрізняють  посушливі райони та добре зволожені
газовий склад повітрязабруднюється шкідливими викидами
Запишіть схему:
 Картинки по запросу "середовища існування"
ХАРАКТЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ наземно-повітряного середовища:
• достатньо світла і повітря;
• значні зміни температури упродовж доби і протягом року (відчутними є добові і сезонні коливання температури);
• водозабезпеченість залежить від опадів;
• тварини для орієнтації у просторі добре використовують органи зору, слуху, нюху;
• тварини бігають за допомогою кінцівок (олень, кінь, собака, вовк), стрибають за допомогою сильних і довших задніх кінцівок (жаба, кенгуру, зелений коник, заєць, тушканчик), повзають за рахунок хвилеподібних вигинів тіла (вуж, гадюка, змія).
• до польоту здатні птахи, комахи, білки-летяги, кажани.

Запишіть таблицю:
Способи руху тварин наземно-повітряного середовища.
Способи рухуПриклади тваринПристосування
Біг

Лисиця, вовк, кінь, олень, собака, кітБігають за допомогою кінцівок
Стрибки

Кенгуру, тушканчик, коник, жаби, заєцьСтрибають за допомогою сильних і довших задніх кінцівок
Політ

Птахи, кажани, комахи, білки-летягиЛітають за допомогою крил, крилоподібних кінцівок
Повзання
Вуж, гадюка, зміяПовзають за рахунок хвилеподібних вигинів тіла

Основні особливості наземно-повітряного середовища: достатньо світла і повітря, дуже різноманітні зволоженість і температура повітря.

ПРИСТОСУВАННЯ ТВАРИН до наземно-повітряного середовища:
• більшість тварин мають добре розвинені органи зору;
• добре орієнтування за допомогою органів чуття: зору, слуху, нюху;
• спілкування за допомогою звуків;
• у спеку тварини ховаються в нори (скорпіон, павуки тарантул і каракурт, ховрахи, миші полівки);
• з нестачею їжі птахи мігрують в придатніші місця (птахи летять у вирій);
• активне переміщення різними способами наземних тварин в пошуках їжі;
• здатність до польоту птахів, комах, летючих мишей;
• дихання киснем атмосфери;
• зимова сплячка, заціпеніння тварин;
• складніша поведінка;
• пристосування до підтримання вологи на сталому рівні;
• підтримання температури тіла (багато теплокровних тварин, гріються на сонці плазуни, взимку збільшення підшерстку звірів та пуху птахів);
• потовиділення для охолодження;
• мешканці мають внутрішню опору для підтримки тіла;
• пристосовані до добового ритму (активні частину доби, в іншу відпочивають).

ПРИСТОСУВАННЯ РОСЛИН до наземно-повітряного середовища:
• пристосування до температурних умов (для зменшення випаровування взимку листяні дерева восени скидають листя, відмирає наземна частина трав);
• у деяких рослин плоди і насіння поширюється вітром або тваринами (кульбаба, липа, реп'ях, птахи розносять насіння, поїдаючи плоди);
• дихання киснем атмосфери;
• рослинність лісу формує яруси;
• пристосування до підтримання вологи на сталому рівні (довге коріння, дрібне листя, колючки в посушливих районах, широке листя у вологих районах);
• ввечері деякі рослини закривають квітки;
• випаровування води з листків для охолодження;
• раннє цвітіння лісових трав;
• спрямування листків до світла, у тіні горизонтальне розташування листків для кращого потрапляння світлових променів. 

Форма дзьоба птаха показує, чим він живиться:
• короткий і товстий дзьоб для насіння (снігур, горобець, кури);
• гострий загнутий донизу міцний дзьоб допомагає хижакам розривати здобич (яструб, орел, сова, сокіл);
• довгий прямий, іноді трохи загнутий до гори дзьоб для слизької здобичі – риб, жаб (лелека, бузьок);
• короткий та широкий для ловлі на льоту комах (ластівка).

03.04.20

ТЕМА: Водне середовище життя. 


Пристосування організмів до життя у воді. 

Параграф підручника №41, завдання письмово №5 (оформити на альбомному аркуші, підписати обов'язково, можно додатково зробити малюнок тварини на окремому аркуші)

СЕРЕДОВИЩЕ ЖИТТЯ  – це все, що оточує організм (умови, в яких живуть організми).

Водне середовище — це різні водойми планети від маленьких струмків до океанів.
У водному середовищі існування провідна роль належить температурі, освітленню, тиску, газовому складу, солоності води, рельєфу дна, швидкості водних течій.


ПРОВІДНА РОЛЬ ЧИННИКІВ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ:
ЧинникВплив
світлозосереджене у верхніх шарах водойм
температуразміна не така різка, бо вода повільніше нагрівається і охолоджується, але тепліше у верхніх шарах водойми
солоність водиРозрізняють прісні та солоні водойми
склад водиКисню менше, ніж в атмосфері, вода забруднюється розливами нафти
тискзростає з глибиною
рельєф днабагато організмів живе на коралових рифах
швидкість водних течійтеплі водні течії підвищують температуру води

ХАРАКТЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ водного середовища (записуємо):
• має різний вміст солей (розрізняють прісні річки, ставки, озера, джерела та солоні моря і океани);
• світло зосереджене у верхніх шарах водойм;
• коливання температури не такі різкі, як у повітрі, але тепліше у верхніх шарах водойми;
• вода має менший уміст кисню, ніж атмосфера, він зосереджений у верхніх шарах (одні тварини для дихання використовують кисень, розчинений у воді, інші – атмосферний кисень);
• значні перепади тиску.

Тварини водного середовища: окунь, щука, синій кит, жук-плавунець, дельфін, акула, кашалоти, креветки, кальмари, раки, краби, восьминоги, медузи, дафнія, скат, поліпи, морські зірки. 
Рослини водного середовища: водорості, біле латаття, ряска, глечики жовті, осока, очерет, стрілолист, лепеха, сусак, рогіз. 

ПРИСТОСУВАННЯ ТВАРИН до водного середовища:
• дихають розчиненим у воді киснем за допомогою зябер, через шкіру;
• обтічна форма тіла вкрита слизом;
• піднімаються на поверхню води, щоб вдихнути повітря (дельфіни, кити);
• тварини водних глибин не мають взагалі або поганий зір;
• у деяких глибоководних організмів є світні органи;
• підшкірний жир у великих мешканців холодних морів (морські слони, моржі, тюлені)
• наявність плавців для збереження рівноваги та хвоста в ролі керма, плавальних перетинок між пальцями в селезня, бобра, жаби, ластів у тюленів та моржів, задні кінцівки у формі весла в жука-плавунця;
• реактивний рух у протилежну сторону до випущеного струменя води (медузи, восьминоги, кальмари);
• у водоплавних птахів та бобрів спеціальна рідина, що змащує та захищає покрив  від намокання.

Способи руху тварин водного середовища: плавання, реактивний рух.
Способи рухуПриклади тваринПристосування
Плавання

Дельфіни, риби, жук-плавунець, тюлені, моржі Обтічна форма тіла, плавники, хвіст, ласти, плавальні кінцівки дозволяють плавати
Реактивний рух

Восьминоги, кальмарирух у протилежну сторону до випущеного струменя води 
 ПРИСТОСУВАННЯ РОСЛИН до водного середовища:
• зелені рослини живуть у верхніх шарах водойми, куди надходить світло;
• водні рослини мають гнучке стебло, бо коренями прикріплені до дна водойми, а листки й квітки плавають на її поверхні (латаття біле, глечики жовті, ряска);
• листки деяких водяних рослин нагадують стрічки для збільшення поверхні вбирання з води кисню та поживних речовин (водорості).


ОЗНАКИ ТВАРИН для визначення, чи мешкає у водному середовищі:
• наявність зябер; 
• замість кінцівок плавці та хвіст для плавання; 
• обтічна форма тіла зі слизом; 
• найбільші тварини планети живуть тільки у воді; 
• плавальні  перетинки на кінцівках; 
• ласти в тварин; 
• здатність до реактивного руху.

ОЗНАКИ РОСЛИН для визначення, чи мешкає у водному середовищі:
• характерний вигляд водних рослин: дуже довге гнучке голе стебло; 
• листя за формою подібне на стрічку. 

09.04.20.

ТЕМА: Грунтове середовище життя. 

Пристосування організмів до життя у ньому.
Параграф №42, виконати завдання №4.

СЕРЕДОВИЩЕ ЖИТТЯ  – це все, що оточує організм (умови, в яких живуть організми).

Ґрунтове середовище  — це ґрунт (верхній родючий шар Землі).

Записати ХАРАКТЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ґрунтового середовища:
• властива висока щільність, бо усе заповнене ґрунтом і ускладнює переміщення;
• недостатня кількість світла;
• мало кисню, з глибиною він зменшується;
• достатньо води;
• достатньо неорганічних і органічних речовин;
• незначні коливання температури.
• наявність речовин у різних агрегатних станах (часточки ґрунту містять речовини  в твердому стані, є рідка вода і газоподібне повітря);
• загалом поживні речовини зосереджені в гумусі – верхньому шарі ґрунту.

Мешканці ґрунтового середовища: 
• бактерії та гриби (розкладають відмерлі рештки організмів до неорганічних речовин);
•  одноклітинні водорості;
•  тварини (комахи, черв'яки, жуки, личинки, кроти, сліпаки);
• тварини наземно-повітряного і водного середовища, які будують різні укриття в ґрунті (борсуки, миші, комахи);
• середовище пронизують корені рослин (він є опорою, джерелом води і неорганічних речовин), грибниці грибів. 



РОЛЬ МЕШКАНЦІВ ҐРУНТОВОГО СЕРЕДОВИЩА В ПРИРОДІ: 
• прокладаючи ходи в ґрунті, розпушують його та забезпечують надходження повітря і води;
• завдяки бактеріям і дощовим черв'якам ґрунт поповнюється неорганічними речовинами;
• очищують планету від мертвих решток.

ПРИСТОСУВАННЯ ТВАРИН до ґрунтового середовища:
• міцні покриви тіла в жуків та мурашок;
• видовжене тіло у дощового черв'яка, личинки хруща;
• тіло вкрите слизом у черв'яків або коротким тонким хутром у крота;
• повзають завдяки гнучкому тонкому тілу дощовий черв'як, багатоніжки, личинка травневого хруща;
• наявність риючих кінцівок у крота, вовчка;
• великі передні зуби для вигризання ґрунту, вивернуті назовні долоні для відкидання землі  в крота;
• через брак світла недорозвинений зір у крота або відсутній взагалі у дощового  черв'яка, сліпака, личинок комах.
• тварини ґрунту на зиму переміщуються у глибші шари (на глибині до 1,5 метра зимують дощовий черв'як, кріт);
•  дощові черв'яки чутливі до висихання, у спеку переміщуються в глиб ґрунту;
• для орієнтування розвинені нюх та дотик у крота й дощового черв'яка.

10.04.20.

ТЕМА: Вплив на організми чинників живої природи. Співіснування організмів. Угруповання організмів.


Параграф підручника № 42

Чинники живої природи - впливи організмів один на одного. 
Адаптація - пристосування організмів до середовища.
Зв’язки у природі можуть бути корисними та приносити шкоду.

Зв'язок
Приклад
Симбіоз (від лат. симбіозис - спільне життя), або мутуалізмом – співжиття різних організмів, які приносять один одному користь.



Грибниці підберезника, підосичника, білого гриба, опенька обплітають корені дерев, при цьому гриб отримує від дерева органічні речовини, а сам забезпечує його водою і неорганічними речовинами (мікориза).
Бульбочкові бактерії оселяються на коренях бобових рослин і забезпечують їх Нітрогеном.
Птахи живляться плодами і розносять насіння.
Бджола живиться нектаром і запилює квітку.
Зозуля, поїдаючи гусінь на дереві, приносить користь дереву.
Лишайник – симбіоз гриба та водорості або ціанобактерії.
Буйволові шпаки та тілі носорогів та буйволів живляться комахами на шкірі, очищуючи її.
У шлунку травоїдних тварин живуть бактерії, які допомагають перетравлювати тваринам целюлозу, а самі отримують домівку і поживні речовини.
Паразитизм (від грец. паразитос - нахлібник) — взаємовідносини двох організмів, які вигідні одному (паразиту), проте шкідливі для іншого (хазяїна).



Паразити оселяються в тілі  тварин, рослин або грибів, і живлячись органічними речовинами хазяїна, спричинюють його захворювання або навіть загибель.
Орхідея гніздівка паразитує на грибах.
Повитиця коренями-присосками обвивається навко­ло рослини-хазяїна.
Вовчок — оселяється на коренях трав.
Петрів хрест паразитує на коренях ліщини, бука і граба.
Перестріч, очанка, кравник, мають слабку кореневу систему і отримують додаткове живлення від сусідніх рослин через корені-присоски.
Кулясті кущики омели живляться соками дерев.
Гриби трутовики використовують дерево як місце прикріплення і джерело поживних речовин.
Мікроскопічні гриби-паразити (фузарій рожевий, клавіцепс) паразитують на зернових рослинах.
Сажкові мікроскопічні гриби паразитують переважно на злакових.
Деякі водяні гриби паразитують, спричиняючи хвороби риб, амфібій, водоростей.
Хвороботворні бактерії паразитують у тварині, воші та блохи на хутрі тварин.
Коменсалізм (однобічне використання одних організмів іншими без завдавання шкоди)

Світлолюбні трави, які ростуть під ялиною, потерпають від затінку, але на дерево це зовсім не впливає.
Реп'яхи, чіпляючись до шерсті тварин, переносяться на нові місцезростання.
Білка влаштовує домівку в дуплі дерева.
Деякі тварини розносять насіння рослин, що сприяє їх розселенню.
Деякі види орхідеї чи бромелії оселяють­ся на стовбурах та гілках тропічних дерев, використовуючи  дерева лише як місце оселення.
Комахи, оселяючись в гніздах птахів і норах звірів, просто використовують їх як оселю.


Нейтралізм (не приносять один одному користі й не завдають шкоди)

Мешкають нейтрально лугові трави в степу.
Мешкають нейтрально на одній території кріт і заєць, козуля і білка; конвалія та чагарник, білка і лось споживають різну їжу.













Конкуренція (від лат. конкуренція - зіткнення) - боротьба між живими організмами за будь-який чинник середовища за умов його нестачі.


Рослини одного виду та одного віку конкурують за світло на одному місці зростання.
Рослини, які ростуть швидше, затінюють інші, затримуючи їхній ріст.
Суперники за їжу вовк і лисиця; хижі птахи сова і яструб полюють на дрібних тварин, але сова це робить уночі, а яструб — удень, тому не заважають живитись одне одному.
Бої великих тварин за самку
Хижацтво — завдавання шкоди організмом іншому організму.



Колорадський жук об'їдає листки картоплі.
Дятел живиться комахам під корою дерева.
Корова їсть траву.
Рослина росичка поїдає комах.
Кроти підгризають корені культурних рослин.
Гриби-хижаки за допомогою спеціальних кілець на гіфах захоплю­ють грунтові нематоди (черви) і перетравлюють їх.
Птахи, які живляться комахами, уберігають сад від шкідників.
Лисиця полює за зайцем, кіт їсть мишу, сокіл поїдає зайця, щука полює на окуня, кроти поїдають дощових черв'яків.
Пташенята зозулі викидають інших пташенят із гнізда.


УГРУПОВАННЯ - група організмів певної місцевості, які взаємодіють між собою.

ПРИСТОСУВАННЯ РОСЛИН ЛІСУ для проживання на спільній території.


Рослини лісу ростуть ярусами - пристосування до мирного співіснування в умовах різного освітлення: 
• верхній ярус утворюють дерева (дуб, сосна, ялина, граб, клен, липа, ясен, береза, осика);
• у середньому ростуть кущі (ліщина, глід, черемха, бузина, терен, шипшина, вовче лико та інші); 
• нижній ярус заповнюють трав'янисті рослини, яких без світла у лісі зазвичай небагато і мають здебільшого широкі листки (жовтець, конвалія, барвінок, плющ, суниці, орляк, квасениця та інші); найнижче ростуть мохи і лишайники, які накопичують вологу і в такий спосіб впливають на рослини верхніх ярусів.
Трав'янисті рослини цвітуть ранньою весною, коли менше тіні від дерев.

ПРИСТОСУВАННЯ РОСЛИН для проживання на спільній території.
• рослини утворюють яруси в умовах різного освітлення;
• рослини, які зростають на одній ділянці, цвітуть і утворюють плоди в різний час;
• деякі рослини мають пристосування для захисту від поїдання тваринами (у глоду і шипшини — це колючки, у кропиви — жалкі волоски, у любистку — речовини із запахом, який відлякує комах).


Приклади угруповання тварин: стадо, зграя, сім'я, косяк риб. 
Тварини лісів: дика свиня, ведмідь, лось, олень, вовк, лисиця, білка, куниця, козуля, заєць, їжак, миша лісова, гадюка, різні птахи і комахи, дощові черв'яки й інші тварини
ПРИСТОСУВАННЯ ТВАРИН для проживання на спільній території:
• хижаки полюють, а рухливі жертви втікають, ховаються;
• хижаки розривають здобич (мають гострі зуби та кігті);
• павуки полюють з павутиною;
• організми зливаються з довкіллям, або маскуються (забарвлення риб, заєць міняє колір хутра);
• стають подібними на інші організми, або мімікрія;
• рослини мають шипи (троянди);
• яскраве застережне забарвлення організмів (сонечко);
• використовують отруту (гадюки, павук тарантул);
• для захисту виділяють неприємний запах (скунс);
• багато тварин живе групами (вовки, бджоли, вівцебики);
• пристосування конкурентів за їжу: ластівка, синиця ловлять комах на льоту, дятел шукає під корою дерев.

16.04.20.

ТЕМА: Екосистеми

Параграф підручника № 44

ХАРЧОВІ ЗВ'ЯЗКИ, АБО ЛАНЦЮГИ ЖИВЛЕННЯ - зв'язки, зумовлені отриманням поживних речовин і енергії, основа будь-якої екосистеми. 
УтворювачіРослини, використовуючи сонячну енергію, в процесі фотосинтезу утворюють органічні речовини
СпоживачіТварини споживають органічну речовину, створену  рослиною, коли поїдають рослини або інших тварин
РуйнівникиБактерії, гриби, дощові черв'яки перетворюють рештки відмерлих організмів на неорганічні речовини

ЕКОСИСТЕМА (з грецької екос – «дім») – сукупність організмів, які мешкають на спільній території, взаємодіють між собою та з умовами середовища. 



ПРИРОДНІ ЕКОСИСТЕМИ - екосистеми, які існують без втручання, виникли природним шляхом. 
Приклади природних екосистем: ліс, річка, озеро, болото, степ тощо. 
ШТУЧНІ ЕКОСИСТЕМИ – екосистеми, які створює і доглядає людина. 
Приклади штучних екосистем: парк, квітник, поле, сад, водосховище тощо.

ПЛАН ХАРАКТЕРИСТИКИ ЕКОСИСТЕМИ. 
1. Назва екосистеми.
2. Природна чи штучна екосистема.
3. Які рослини і тварини існують в екосистемі.
4. У яких умовах середовища мешкають організми екосистеми (наприклад, затінене чи освітлене місце, зволожена чи посушлива ділянка).
5. Які зв'язки між організмами екосистеми вдалося виявити?
6. Чи зазнає екосистема впливу людини? Якщо так, то запиши, які зміни відбулися в екосистемі в результаті діяльності людини.

1) ЛИСТЯНИЙ ЛІС (Велика ділянка землі, на якій ростуть переважно листяні дерева, розташовані близько одне до одного, та інші рослини, а також гриби. У лісі мешкають різні тварини).
2) природна екосистема
3) рослини: листяні дерева, кущі, трави, мохи; 
тварини: дика свиня, білка, павуки, птахи, комахи, личинки, дощовий черв'як
4) мешкають ярусами
5) дика свиня їсть жолуді, білка їсть гриби, павуки та птахи ловлять комах, білі гриби ростуть під дубами, мирно живуть білка і павук, гриб-трутовик паразитує на стовбурі дерева, дятел «лікує» дерево. 
6) Лісники вирубують старі дерева, садять нові, виникають пожежі з вини людини.
7) Пристосування мешканців: ярусність лісу; у забарвленні покривів тіла тварин переважають кольори листків і стовбурів лісових дерев, що дозволяє гарно маскуватися; у птахів лісу короткі крила і довгий хвіст, щоб було легко літати між деревами; багато тварин мають кігті, щоб лазити по деревах.

Домашнє завдання: 

Охарактеризуйте одну з екосистем на вибір: парк, квітник, поле, сад, водосховище, акваріум, ліс, річка, озеро, болото, степ.

17.04.20

ТЕМА: Рослинний і тваринний світ  своєї 

місцевості.

Рослинний світ Дніпропетровської області

         Уся дикоросла  (природна) флора Степового Придніпров’я розподіляється на декілька екологічних груп – степові, лісові, піскові та солелюбні, каменелюбні, болотяні, лучні, прибережно-водні тощо. Зональна природна рослинність області – різнотравно-типчаково-ковилова, на крайньому південному заході – типчаково-ковилова (ковила, типчак, тонконіг вузьколистий, пирій повзучий, горицвіт весняний, суниця зелена, шавлія поникла, вероніка весняна, конюшина альпійська й гірська, люцерна та ін.) збереглася тільки по схилах балок, на деяких ділянках вододілів, ґрунти яких малопридатні для орання.

         На яружно-балкових та схилових місцевостях правобережжя зростають сухолюбні та каменелюбні степові рослини, байрачні ліси із дуба, клена гостролистого й татарського, в’яза, ясеня, дикої груші, яблуні, ліщини; чагарники, що включають терен, бересклет, бузину, шипшину, степову вишню та ін.

         Ліси у Дніпропетровській області займають лише 3,5% і представлені двома типами – заплавні й байрачні. Заплавні ліси – у заплавах Дніпра, Орелі, Самари, Вовчої; тут розташовані й найбільш південні бори в Україні; найбільші масиви – Самарський бір, Дібровський ліс, Новомосковський  бір, Червоний бір. Основні породи: дуб, вяз, липа, ясен, берест, ільм, клен, вільха, сосна. Байрачні ліси зростають по схилах ярів і балок. Основні деревні породи тут – берест, дуб, груша, ясен, сосна, липа тощо. До лісів також відносяться полезахисні лісосмуги й насадження вздовж шляхів сполучення. Вони складаються з дуба, клена, білої й жовтої акацій, польового клена, липи тощо.

         Справжнім скарбом Дніпропетровщини є рідкісні та мало поширені види рослин. Чимало зустрічається рослин-ендеміків, чий ареал обмежений або причорноморськими степами, або піщаними річковими терасами понад Дніпром та Сіверським Донцем. Їхні видові назви найчастіше красномовно зазначають «адресу їхнього проживання» - ковила дніпровська, жовтозілля дніпровське, астрагал понтичний, волошка дніпровська та ін. По заповідних лісових та лучно-болотних урочищах Присамар’я, Приорілля, Дніпровської долини знаходять притулок справжні рослинні дива Степового Придніпров’я – тут і екзотичні для степової зони північні види папоротей та плавунів, і дикі орхідеї, і навіть рослинки-хижаки – альдрованда та пухирчатка.

         Взагалі у зеленому царстві флори Дніпропетровщини налічується понад 1 700 видів вищих (судинних) рослин, що складає 34% від флори України; 260 видів рослин (15% всієї флори області) мають статус рідкісних та зникаючих і занесені до Червоного списку Дніпропетровської області. Найбільш поширеними по території видами є представники степової флори та невибагливі до умов зростання види: візитною карткою, основними видами, що майже цілорічно формують обличчя степу, є види злаків – типчак борозенчастий, тонконіг вузьколистий, бородач, кипець гребенястий.

Рідкісними стали тепер види ковили – ознака незайманого цілинного степу.

Тваринний світ Дніпропетровської області

         Фауна Дніпропетровщина в цілому є типовою для степової зони України – представлена степовими і деякими лісовими тваринами (69 видів ссавців, 246 видів птахів, 12 видів і підвидів плазунів, 10 земноводних, 59 риб).

         Хоча й не часто, але можна зустріти в Степовому Придніпровї вовка, річкову видру й борсука, лісову й камяну куницю, тхора, горностая. Більш численними є лисиця і єнотовидний собака, ласка. Зусиллями природо охоронців та мисливських товариств акліматизовані або відновлені популяції кабана, козулі, оленя плямистого, свині дикої. Так само штучно повернуто дніпровським плавням і річкового бобра.

         Серед птахів краю типовими є лунь степовий, лунь болотний, кібчик, яструб та інші хижі, дрофа, журавель, жайворонок, перепел, куріпка сіра, грак, ворона сіра, ластівка, горобець, шпак. Окрасою плавнів і заплавних лісів є дивовижні колонії сірих, білих й рудих чапель. Неможливо уявити придніпровські села, особливо у долинах таких річок, як Оріль, Самара, Домоткань, без лелечих гнізд. Найбільше ж птахів у видовому і кількісному відношенні скупчується біля степових озер, таких як Булахівський, Солоний, Дебальцевський лимани тощо. Біля них гніздяться різноманітні кулики, качки, крячки, іноді можна зустріти лебедів і навіть журавлів. Більш рідкісними є справжні орли – могильник, орел-карлик, орел-сіруватень та крупні соколи – балобани.

         Своїм насиченим життя живуть і водойми регіону. В річках, озерах і водосховищах загалом можна зустріти до 60 видів риб. Серед них як аборигени – щука, сом, карась, линьок, лящ, судак, так і завезені людиною види – білий амур, види товстолобика, короп та ін. з плазунів в області водяться гадюка степна, полоз жовтопузий, вуж, ящірки, жаба зелена й ін.



Для допитливих, Червона книга Дніпропетровської області (рослинний світ): http://dneprunnat.dp.ua/document/mm/ekpr/chkudnr.pdf

Домашнє завдання: намалювати рослину чи тварину характерну для нашої місцевості, з іншого боку аркуша її короткий опис, сфотографувати свою роботу (2 фото) та надіслати на електронну адресу: narina0596@gmail.com

23.04.20

ТЕМА: Ознайомлення з найпоширенішими 

отруйними рослинами, грибами  своєї 

місцевості.

На вигляд – це нічим не примітні квіточки, але контакт з ними може мати глобальні наслідки. Пропоную дізнатися про отруйних рослин та гриби, які розповсюджені на території Дніпропетровщини, аби уберегтись.
Борщівник
Зовнішній вигляд: Рослина має високе стебло і велике листя. Може виростати до трьох метрів. Квіти білого або рожевого кольору, суцвіття у формі парасольки.

Де росте: Біля доріг, розташованих біля лісу. Також – на галявинах і пустирях.

борщівник

Болиголов плямистий

Зовнішній вигляд: Листя молодої рослини схожі на моркву, петрушку або кріп, тому його можна не розпізнати. Суцвіття формою схоже на парасольку, і складається з безлічі дрібних квіток.

Де росте: На пустирях, біля доріг, на городах, лісових галявинах, луках. Можна його зустріти і на звалищах, і біля залізниць.

Болиголов

Чим небезпечний: Рослина може викликати головний біль і запаморочення. Також ознаками отруєння є підвищення тиску, прискорене серцебиття, нудота. Зіниці розширюються, шкіра блідне, ковтати стає складно, з’являються судоми і навіть висхідний параліч. Є ризик померти від задухи. А в результаті контакту зі шкірою з’являється дерматит.

Віх отруйний (Цикута)
Зовнішній вигляд: Має розгалуджене стебло, двопере і трьохпере листя. Влітку з’являються білі маленькі квіти, що утворюють парасольку.
Де росте: Любить вологий ґрунт. Росте на заплавних луках, біля річок та озер.
цикута
Блекота чорна
Зовнішній вигляд: Відрізняється дуже неприємним запахом. Але її плоди ву формі глечика можуть зацікавити малюка. Блекота виростає до півтора метра у висоту, має липке листя і великі квіти брудно-білого або жовтуватого кольору з ворсинками.
Де росте: Біля доріг або житлових будинків, на оброблюваних полях.
блекота чорна
Чим небезпечна: Отруїтися цією рослиною можна, спробувавши насіння або молоді паростки. Ознаки отруєння з’являються вже через 10-20 хвилин. Пересихає в роті, починається хрипота, червоніє шкіра, збільшуються зіниці. При складних випадках дитина може втратити свідомість або навіть впасти в кому.
Беладонна
Зовнішній вигляд: Має високі стебла і багато відгалужень. Але найцікавішими для малюка будуть плоди. Вони схожі на маленькі ягоди вишні і навіть солодкі на смак.
Де росте: Любить букові, дубові та інші ліси. Зростає також на узліссях, біля річок.
belladonna
Чим небезпечна: Перші ознаки отруєння з’являються протягом 20 хвилин. У людини хрипить голос, пересихає горло, частішає серцебиття, розширюються зіниці. Отруєння може мати летальні наслідки — від паралічу легенів або судинної недостатності.
Вовчі ягоди
Зовнішній вигляд: Невеликий чагарник. Квітки рослини мають зеленуватий або рожевий відтінок. Плоди — невеликого розміру і червоного кольору.
Де росте: У лісах, також використовується як декоративна рослина.
волчьи ягоді
Чим небезпечний: Червоні плоди рослини дуже привабливі для дітей. Але всього кілька штук цих ягід можуть викликати летальний результат. Ознаки отруєння: блювота, судоми, біль у животі, сильне слиновиділення. Якщо ж дитина просто доторкнеться до листя рослини, на шкірі можуть виникнути опіки і пухирі.
Дурман звичайний
Зовнішній вигляд: Рослина має великі білі квіти у вигляді труб і велике листя.
Де росте: У сирих місцях, біля доріг, житлових будинків.
дурман звичайний
Чим небезпечний: Особливо отруйне насіння дурману. Отруєння можна виявити за такими ознаками: розширені зіниці, внутрішньоочний тиск, прискорене серцебиття, блювота, головний біль. Якщо після потрапляння рослини в шлунок дитини, вона вип’є води, в роті з’явиться неприємний смак.
Бліда поганка
Бліда поганка вважається найнебезпечнішим з існуючих в наших широтах грибів. Навіть невеликий шматочок блідої поганки може завдати невиправної шкоди здоров'ю людини. Цей гриб вражає печінку і нирки, при цьому, симптоми отруєння проявляються, коли людині вже неможливо допомогти.
Найбільш характерна ознака, за якою поганку можна відрізнити від багатьох схожих грибів, типу печериць, гриба-парасольки, сироїжок - "яєчко" в основі ніжки, з якого виростає бліда поганка.

24.04.20.

Тема: Навчальний проект "Вирощування бобової культури"

Ваше завдання полягає у тому, щоб проростити бобові. Для виконання цього завдання у вас є час до 30.04.20. Після пророщування вашої бобової культури необідно подати звіт у наступному вигляді: фото (кінцевий результат або у вигляді щоденного фото-звіту), у своєму листі вказати на який день почав з'являтися паросток. Надіслати лист за електронною адресою  narina0596@gmail.com.
Ось поради щодо вирощування бобової культури:
Існує кілька популярних способів. Всі вони починаються з того, що квасолю потрібно перебрати: відкинути зіпсовані, пошкоджені зерна (краще взяти для пророщування декілька зерен). Ось що потрібно робити далі:

Взяти плоский посуд, застелити його щільною натуральною матерією або марлею, яку попередньо потрібно намочити. Тканина повинна бути вологою. На неї укладають зерна, зверху вкривають їх шаром вологої тканини. Поставити посуд в приміщення з температурою повітря не менше 25° С. Почекати шість годин, промити квасолю проточною водою, знову накрити вологою тканиною. Промивати зерна необхідно не менше двох разів на день, вранці і ввечері. Це попередить появі нальоту. Тканина, на якій лежить квасоля, повинна весь час бути вологою, але не надто: надлишок води призведе до загнивання насіння. Як швидко можна проростити квасолю таким способом? Якщо все зробити правильно, паростки проклюнутся вже через 36 годин.

Як проростити квасоля в домашніх умовах і поспостерігати за сходом паростків? На дно широкої ємності помістити змочені водою ватяні кульки, на них акуратно викласти квасолю. Ємність поставити на світло, нічим не накривати. Квасоля проросте до кінця наступного дня.

30.04.20.
ТЕМА: Контрольна робота з теми "Планета Земля як середовище життя організмів"


07.05.20.
ТЕМА: Людина - частина природи.
Параграф №45
Перегляньте навчальне відео.

08.05.20.
ТЕМА: Екологічні проблеми та їх розв'язування.
Параграф №46
ЕКОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ -  негативні зміни, що настають у природі під впливом різних чинників (забруднення води, повітря, ґрунту, зменшення різноманітності організмів).
Екологічна катастрофа – стан природи, за якого вона стає непридатною для життя.

ДЖЕРЕЛА ЗАБРУДНЕННЯ НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА:
1) промислові підприємства
2) транспорт
3) побутове сміття
4) гербіциди на полях
5) нафтові розливи у водоймах
6) лісові та торф'яні пожежі
7) стихійні явища (вулкани, повені, землетрус, цунамі тощо)
8) техногенні катастрофи (аварії на атомних електростанціях, хімічних заводах тощо)
Забруднення навколишнього середовища.

Спалюючи величезну кількість нафтопродуктів, газу і вугілля, ТЕС і ТЕЦ постійно забруднюють довкілля викидами шкідливих газів і золи.

Заводи з виробництва металів і багатьох інших речовин та матеріалів забруднюють повітря, водойми і ґрунт небезпечними та токсичними для живої природи речовинами.

Понад 200 видів  шкідливих речовин потрапляють у навколишнє середовище з викидами автомобільного транспорту.

На горіння пального витрачаються величезні об'єми кисню.
Повітряний і водний транспорт також забруднюють повітря.
Вогонь пожеж на торфовищах, лісових і степових пожеж знищує все живе на своєму шляху, у довкілля надходить величезна кількість попелу, сажі, шкідливих газів.
Загрозу становлять порушення у зберіганні палива і мастил, при їх виливах потерпають поверхневі і підземні води.
Ґрунт забруднюється від неправильного зберігання чи надмірного використання  добрив та засобів боротьби зі шкідниками і бур'янами. 
Джерелами забруднення є промислові і побутові відходи, особливо багато їх накопичується у великих містах.
Найбільшу небезпеку становлять забруднення, спричинені техногенними катастрофами (аварія на атомній електростанції, хімічному заводі тощо).


НАСЛІДКИ ЗАБРУДНЕННЯ НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА (природа не має кордонів, тому забруднене повітря, вода з одної території переміщається на іншу).
• погіршення здоров'я людей; 
• глобальне потепління в подальшому може призвести до загибелі організмів;
• кислотні дощі;
• озонові дірки пропускають сонячну радіацію;
• збільшення кількості непридатної для пиття води;
• вимирання певних видів рослин і тварин (приблизно за 300 років на Землі безповоротно зникли сотні видів рослин і тварин);
• збільшення земель із пустельним ландшафтом (Чорнобильська катастрофа завдала шкоди природі багатьох країн, досі негативно впливає на довкілля);
• погіршення якості питної води;
• зменшення площ ґрунтів через масштабні забудови;
• зменшення площі лісових насаджень через вирубку, зменшення площі амазонських лісів;
•  знищення ґрунтів через видобуток корисних копалин;
• збіднення ґрунтів через внесення надмірної кількості мінеральних добрив та речовин, призначених для знищення бур'янів і шкідливих комах тощо;
• зсуви ґрунту через надмірне видобування корисних копалин;
• тумани-смоги над великими промисловими містами.

Домашнє завдання:  Підготувати невелике повідомлення на будь-яку з цих екологічних проблем:
1. Збереження біологічного різноманіття
2. Боротьба зі знищенням лісів і опустелюванням
3. Захист планети від забруднення різних видів
Сфотографувати написане повідовлення та надіслати за електронною адресою narina0596@gmail.com.


14.05.20.
ТЕМА: Дослідження екологічних проблем своєї місцевості.

Параграф №46 (повторити)
Оскільки ми з вами проживаємо у місті, яке є одним з промислових центрів країни, а саме у місті металургів та гірників, то зрозуміло, що воно наповнене гірничо-збагачувальними комбінатами, шахтами та іншими підприємствами. Через це, головною проблемою нашої місцевості є чистота повітря. Окрім цього у нашому місті присутні ще декілька екологічних проблем. Пропоную вам переглянути відео та дізнатися про них.



15.05.20.
ТЕМА: Навчальний проект "Смітити не можна переробляти".
Зробимо Україну Чистою - Home | Facebook

Як смітити менше: корисні поради – Поводження з відходами
Як правильно поводитися із відсортованим сміттям, яке підлягає вторинній переробці:
  1. Скляні та ПЕТ пляшки необхідно звільнити від вмісту і бажано промити гарячою водою, особливо, якщо вони були наповнені маслянистою рідиною або рідиною, яка містить барвники. Після промивання пляшки варто просушити, зняти з них етикетки, а кришки краще повернути на пляшки. Також ПЕТ пляшку необхідно розрізати для того, щоб зменшити її обсяг. Ємності з-під побутової хімії необхідно відокремити від насадок-пульверизаторів.
  2. Картон необхідно очистити від скотчу, розрізати коробки та скласти.
  3. Особливість паперу полягає у тому, що він – відмінна сировина для переробки, але тільки в тому випадку, якщо його не використовували для упаковки рибних виробів та інших продуктів з яскраво вираженим запахом. Позбавити папір від сторонніх запахів неможливо ніякими хімічними засобами.
  4. Електронні пристрої: перед тим, як позбутися старої техніки, переконайтеся, що ви витягли елементи живлення.
Вашим завданням є запропонувати яким речам та яким чином можна дати "друге життя". Наприклад:
Навчальний проект «Смітити не можна переробляти» - Підручник з ...

Свої відповіді надсилайте у вигляді: написаного на аркуші/ в електронному вигляді/ фотозвіт власних виробів/електронної презентації (на ваш вибір) або розповісти про будь-який спосіб переробки втор-сировини, за електронною адресою narina0596@gmail.com.

21.05.20.  22.05.20.

ТЕМА: Охорона природи. Червона книга україни.

Параграф підручника №47




Комментариев нет:

Отправить комментарий